Sunday, August 14, 2011

Popia Daging Marvellous (perlu ke marvellous tu? grrr)

Assalamualaikum wbt.. sebenarnye, gua dah lama nak publish entri ni before puasa lagi tp tak terpublish lak. hoho..

kaum wanita sekalian, blogging2 jugak tp jangan sampai goreng ayam pun tak tau lagi. wanita zaman sekarang kan bekerjaya..duit banyak..makan kat kedai jela..jimat masa, tp tak jimat duit..

adik2 yang masih bersekolah tu cuba2 lah tlong mak masak kat dapur tu..walaupun mak korang surirumah, jgn harapkan mak buat semua..tolong la sikit2..usha2 ape yang patut..

mak gua selalu ckap gini..

"haa kalau mak dah takde nanti..masak camni ye..jangan sampai orang lain mengata.. arwah tak ajar anak2 masak ke..haa..jangan.."

jangan hairan.. masih ada wanita yg xreti masak lgsg..yelaa dari kecik org gaji je yg buat kann..

gua pernah tanya soalan cepumas kat member gua..mak die surirumah sejak die kecik lagi..gua saje perangkap tanya die..

"ko mesti tak pernah basuh ayam kan??"

sekali die cakap ape ko tau?

"aah. tak pernah"

terkejut mak nok.

xpela..belajar sikit2..atleast tau masak yg simple2..kang kebulur lak laki ko kan.. pastu laki ko kawin lain.. rupa-rupanya kawin dengan Timah karipap tu sbb laki ko suke makan karipap tp ko buat ko xreti buat karipap..haaa kan dah melepas...

ehh ape aku membebel ni??
RESEPI POPIA DAGING by Aesya Zealous. kehkehkeh

1. satu bungkus daging kisar
2. bawang putih
3.bawang merah
4.cili kisar
5.serbuk kari
6. kentang potong dadu (lagi kecik drpd dadu)
7.garam
8.kulit popia (dalam 25 keping mcm tu laa)
9. daun sup sbg penambah rasa


daging kisar tu gua goleng goleng dulu..kasi die masak dan kering tanpa air..kang kalau berair basah lak popia korang tuu..

haaa jadi camni..

pastu, sediakan bwg putih, bwg merah..potong dadu gak
pastu amik kuali lain..
letak minyak sikit.. tumis

masukkan cili kisar dan serbuk kari yang dah dibancuh dgn air.. mak gua kate, serbuk kari tu kene masak lama sikit.. kalau masak kejap je nanti sakit perut kalau makan.. kalau kering, tambah air sikit2..jangan sampai berkerak lak! pastu masukkan kentang pulak..

agak2 kentang dah empuk sikit, masukkan daging kisar tadi. letak garam..gaul2..sampai kering sikit takde air.. jangan lupe rasa..kang takde rasa pulak kang..

jadi camni.. nak lagi best, letak daun sup..kebabom kau rasanye...

ok tibe masa gulung2 popia..

agak hodoh sikit sbb adik2 gua yg tolong gulung2.. kahkahkah.. konon nak buat bentuk samosa tp jadi cm bentuk spender pun ade gak..haha..

pastu goreng..siap!!

selamat mencuba!


p/s : sesape yang nak rasa popia gua boleh la dtg rumah hantar rombongan meminang..ehhhh??? kbai



15 comments:

nurul diana said...

wow !! raya kangg dtg umahh akk , akk kne wat popia nii :P

fatin syahirah :) said...

nasib baik malam. aku siang hari. malu berkocak nafsu makan. HAHA.

oh, aku tengah telan karipap timah. haha

kim heeruul said...

nk 30 gulung....next year hntar...

RasyidHamid said...

eh ape da spende,,,hahahaha..
ko ni mmg poyo kan..hahahah..!!

yuyueyuliana said...

pos la 2 3 batang kat kiteeee. hehe

fazey said...

bape juta nak hantaran? aku nak masuk pinang.. keh3

SyazwanSarawak said...

camni nak gi beraya kat rumah ko la nanti >XD

Ya ALya said...

sedap ni...boleh gak mencubanyer......

kaizen said...

di bulan yg mulia ni elok kalo ko sedekah kat aku.... hehehehe

Gee said...

hahaha..bentuk spender..x bley blah la...hehehe...sedap gak tgk.hehe

Lun said...

try goreng kurangkan minyak. hidup mesti sihat hehe

Chachos Cheezy Wedges said...

nnt da kawen mmg makan nasi bungkus je laa jwb nye.. hahaha..

cha zainol said...

wah sedapnya. nnt nk try lah. kalau au selalu buat popia udang :)

Che akira said...

ecah! naaaaaaaaaaaakkkkkk

anismelon said...

mcm sedap..ritoh anis belajar wat popia simple je..popia jejari ketam..senang benau..hehe

 

Copyright © 2013 | Aesya Zealous | by Cik Bulat