Thursday, July 21, 2011

Kleptomania

Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca blog gua yang dikasihi sekalian.

KLEPTOMANIA. korang pernah dengar?

klep bermaksud MENCURI dan mania bermaksud KEINGINAN YG TINGGI.

kleptomania adalah sejenis penyakit suka mencuri atau dengan kata lain mempunyai keinginan yg sgt tinggi utk mencuri. ia merupakan satu gangguan apabila terasa untuk mengambil sesuatu, kleptomaniacs ini tidak dapat mengawal diri daripada mengambil barang tersebut. (ada juga yang menyatakan ini disebabkan gangguan jiwa) kebiasaannya, kleptomaniacs ini mencuri barang2 yang tidak bernilai dan kemudiannya diberikan kepada orang lain atau membuangnya atau menyimpan barang tersebut (dalam kes-kes tertentu)

sebelum kleptomaniacs ini melakukan 'pencurian', mereka akan berasa resah dan setelah mengambil barang tersebut, barulah mereka rasa puas.

senang cite kleptomaniacs ni suka ambil apa2 barang yang disukainya bukan dengan alasan utk membalas dendam atau ingin melepaskan kemarahan terhadap seseorang.

nak dijadikan cerita, adik gua cerita, lecturer die dulu mempunyai seorang rakan 'kleptomania'.. dia suka ambil apa2 barang yang disukainya sehinggakan pasu kat bilik pengetua pun die boleh curi disebabkan terlalu suka akan bunga tersebut.



kleptomaniac ini tidak rasa bersalah apabila 'mencuri' barang2 tersebut. mereka akan 'mencuri' apa yang mereka mahu sedangkan mereka mampu utk membelinya.

ada satu hari, paling dahsyat apabila lecturer dan kleptomaniac pergi ke kedai CD...


apabila nak keluar kedai..sensor berbunyi...


ada CD dalam beg lecturer tu..rupa-rupanya, kawan beliau, si kleptomaniac tu yang amik CD tu kemudian letak dalam beg lecturer tersebut.. cis, menyusahkan juga kleptomania ni..huhu!!

agak2 kalau kawan korang atau korang sendiri yang ada kleptomania macam mana ek?? susah gak nak handle...


tapi, ada cara-cara utk mengawal Kleptomania ini :

1. Kleptomaniac itu sendiri perlu mengakui yang dirinya mengambil barang tersebut.

2. Rakan-rakan sekeliling perlu memberi dorongan dan tanggungjawab. contohnya, sebelum keluar kedai, cuba tolong check kat dalam beg atau ke seluruh badannya jika ada barang-barang yang 'dicuri'

3.berdoalah kepada tuhan supaya dijauhi dan mengurangkan penyakit tersebut.. hihihi..


haaa sesape yang memang suke mencuri, amik hak orang lain tuuu, jangan bagi alasan korang tu kleptomania pulak!!


p/s : entri ini aku olah sendiri berdasarkan maklumat yang ada kat internet..kebanyakannya dalam bahasa Inggeris dan Indonesia (nasib baik aku kawan dgn Krisdayanti. bolehlah paham bahasa indonesia sikit..hahaha okey tipu). orang Malaysia takde yang buat pasal Kleptomania ni ke?


so,adakah anda kleptomaniac? kekekeke...

14 comments:

Umedia Network said...

Hahaha. Suka dengan entry ni. hee. :)

syAzAnA said...

baru pes time dengar kak. hehe

kaizen said...

ngeh3... penyakit camni pon ade??

*kne hukum hudud baru taw... kleptomania x kletopmania...

MIMIE AIZA said...

waaahh first time dgr :)

beLLa said...

ohh. tu rupenye kleptomania. klepet penahla dgr ;p

feza said...

pernah sebilik dgn org suka mcuri slma 2 semstr. Tak aman hidup.

Wanz Mejuez said...

macam best plak pnyakit ni... hehehe

kim heeruul said...

gua baru tahu ada penyakit nie..hehe

Farhana Jafri said...

woaa!! bru tau org spesies ni nme ny kleptomania! nme lawa tp prngai haram! hahahaha dh prnah jmpe dh sorg dua.. mmng rse nk plngkung je.. grrr~~~

jemput singgah ANASAURUS :)

muhamadsufian89 said...

first time kot dengar benda ni. sejak praktikal kat PPUKM ni makin hebat kau kan. hehe

cik sakura said...

nice entry..hehe..first time dgr..

my name is N said...

first time dengar. haha

KAMIHIDUP said...

gila saintifik bahasa. first time dengar.

Nyamuk Terbang said...

first time thu ad pnykit mcm nie

 

Copyright © 2013 | Aesya Zealous | by Cik Bulat