Thursday, June 2, 2011

Kakak Badak

Assalamualaikum wbt. korang pernah kena bisul tak?

Bisul selalunya timbul seperti ketulan menyakitkan yang berwarna merah jambu atau merah dengan saiz lebih kurang setengah inci diameter. Kulit di sekelilingnya juga akan kelihatan merah dan bengkak. Dalam masa 24 jam, ketulan ini akan berisi nanah. Ia akan membesar dan menjadi lebih sakit selama lima hingga tujuh hari, kadangkala mencecah saiz bola golf sebelum hujung yang berwarna putih kekuningan akhirnya pecah. Bisul selalunya akan hilang dalam masa dua minggu. Bisul kecil selalunya pulih tanpa meninggalkan parut tetapi bisul besar mungkin akan meninggalkan tanda di kulit. (sumber : klik)



sumber: google

sakit ohh kalau ada bisul ni. rasa gatal je! gua pernah kena gak bisul ni. gua kena kat kaki. last time gua kena masa gua form 4. sedih gila keadaan gua time tu, dengan kaki berbalut sebab jatuh dan terseliuh, dgn istihadah lagi. waaaa kesian gua time tu. tensen2!

gua teringat lagi masa gua darjah 3. gua jadi pengawas kat sekolah agama. gua kena bisul dekat hidung! tengah2 hidung tu okay! sebijik macam badak sumbu !

malu betul gua. tapi apakan daya, tugas sebagai pengawas tetap dijalankan seperti biasa. gua kena jage kelas darjah dua. dah lah budak2 kelas tu nakal nakal!!


bisul gua agak menarik. stripe. kaler kuning, merah, hitam. HAHA



ahh kejam gila. nasib baik tak meninggalkan kesan parut. huhu












betul kan? xde parut? okay selamat.
*saje sengetkan gambar. gua malas nak edit. hahaha.. kukuh tak alasan gua??


ok tak. muka macam nak kena pelempang pun ada.

4 comments:

RedVixen said...

yek! ku pun dah mula terasa gatal... huk3

KAMIHIDUP said...

peh bisul. sapu tahi hidung. petua ni, wahaaaa.

Gee said...

hehe..xpa cah..tu dulu... skang da licin kan..hehe

nunui Joe said...

hampir tiap2 bulan kena bisul. Sampai dah immune dgn sakit dia tu.. uuuu

 

Copyright © 2013 | Aesya Zealous | by Cik Bulat