Friday, June 24, 2011

Beri Salam Kepada Bukan Mahram

Assalamualaikum wbt.. seperti yang kita semua tahu, trend bagi salam mengada-ngada ni telah bertapak dalam budaya kita sejak dulu lagi ----- ape aku melalut ni?

"fewwiiittt..samekom dik..tak jawab dosa"

korang selalu kena camni?? mesti selalu kan. gua yg tak cantik selalu kena jugak. tapi of course la gua buat bangang. kalau jawab. lagi gua rasa bangang. hua3



gua benci gila situasi begini. gua sanggup dilabel berdosa drpd dilabel gatal. haha....

baru-baru ni, gua dapat tahu drpd membe2 gua yang pakcik-pakcik jockey tak sedar diri kat tempat gua praktikal ni dah naik kepala. sebab setiap kali diorang duk kacau kami tak layan.

dulu punya ayat bukan main manis lagi,

"kalau dapat sumpah tak cari lain"

macam haraammm je kan..

sekarang...

perghhhh perghhh berasap telinga gua bila member gua cerita kat gua. tak boleh jadi ni..

HEY PAKCIK! KO TU YANG BARU MASUK ISLAM! KO TAHU TAK DALAM ISLAM TIDAK DIBOLEHKAN MEMBERI SALAM KEPADA WANITA MUDA!

gua berkata dalam hati..

ya, betul.

"Apabila perempuan itu bukan mahramnya dan dia merupakan seorang yang cantik jelita yang dikhuatiri akan menimbulkan fitnah, maka seorang lelaki tidak boleh memberi salam kepadanya. Jika lelaki itu memberi salam, perempuan berkenaan tidak boleh menjawabnya. Begitu juga dengan perempuan itu, dia tidak boleh memberi salam. Jika perempuan itu memberi salam juga, maka makruh hukumnya menjawab salam itu"

haa..aku belajar Syariah Islamiah dan Al Quran Sunnah kau tau...dapat A1 dalam SPM..(berlagak. dosa)

cantik jelita. perempuan semua cantik okay.

sebab apa?

1. dikhuatiri menimbulkan fitnah
2. suara wanita itu aurat

logik tak? logik kannnn...

"Ada dikalangan ulama' berpendapat dibenarkan lelaki memberi salam kepada wanita yang bukan mahram yang sudah tua"

" Adalah dibenarkan wanita bercakap dengan lelaki saudaranya, guru, jiran, supervisor di pejabat dan yang lain-lain menurut keperluan hari-hari dan juga perhubungan yang kompleks dikalangan kita hari ini, selama mana wujudnya kepercayaan, tidak mendatangkan masalah dan didalam keadaan yang normal "

haaa..kalau setakat nak bagi salam mengada-ngada,gedik-gedik,ngorat-ngorat tak payah la weh......



p/s:kalau salah tlong tunjukkan.. ;)

15 comments:

~Nur Zulaiha~ said...

haha...

tak bedosa la tak jawab salam pakcik2 yg nk mgayat 2......

senyumSOYA said...

stuju2~ (^^!

Nurul Jannah said...

nasib baik tak jawab..huhu

Akim Iqbal said...

no komen

J.Syazwana said...

oh baru taw. hehehe
oh gua pon tak penah jawab kalau orang gatal bagi salam. senyap je malas nak layan. makin layan makin menjadi. heh.

Maghfiratul Helma said...

Suka entry ni :D

Akulah Pak Lan said...

Assalamualaikum

Cikya said...

Masa kat matrik. Baru balik masjid..
"Assalamualaikum ya ahli kubur.. Eh, ahli masjid"
Aku pasang langkah cepat-cepat lar.. Cabut

ENCIK TIKUS said...

assalamualaikum awak.. kikiki

PeNgEmiS dUniA said...

ilmiah sungguh awk skang , i like !

SheyPull said...

nice...:P


klu perempaun tu bg salam kat lelaki comel mcm saye?


JOM singgah blog saya nak...air nie halal ke x?..dah ter minum nie...

emeera asnary said...

owh yeahhh, owh yeahhh,, *sambil joget joget atas katil,, hehe *

syAzAnA said...

haha. betul2. baru syaz tahuu. so, pas ni kena diamm jeh. ekekekeke

KAMIHIDUP said...

:)

Aremieroul Akim said...

mohon pinjam pic ye.. :)

 

Copyright © 2013 | Aesya Zealous | by Cik Bulat