Saturday, February 19, 2011

Tak Restu, Kahwin Lari.


dalam pada kita nak berkahwin, kita perlu minta restu kedua org tua kita. tak kira baik mana, jahat mana, kaya mana, miskin mana pun bakal suami atau isteri kita tu, kita perlu perkenalkan mereka kepada ahli keluarga. kita selalu dengar cerita pasal anak kahwin lari dekat Siam la, lari dengan boyfren la dan macam2 lagi. Ni semua disebabkan hubungan mereka tidak direstui oleh kedua org tua. mungkin ada sebab kenapa mereka tidak setuju. mereka tahu ape yang terbaik buat anak-anak mereka.

nak dijadikan cerita, satu hari di dalam bas, aku terrrrdengar perbualan antara dua orang perempuan ni. aku namakan mereka sebagai A dan B je la ye.bukan ape, aku tak sempat pulak nak tnye nama diorang.hahahahhhh....

A : Boyfren ko camne? ok tak? agak2 nak tunang ke, bile?

B : aku tak tau lagi la. lepas habis degree ni, keje dulu. ade duit tunang la. ko?

A : tu laa.. aku ade ajak die jumpa parents aku tapi die kate nanti dulu. yela, die still cari and nak kumpul duit dulu. bila dah banyak baru masuk meminang aku. kang kalau die jumpe skrg, die pun kerja xtetap lg, mau parents aku reject. tak pasal aku kahwin lari dgn dia lak.hahah.

B : ish ko jangan.. tak baik. xpela, bagi die kumpul duit dulu. restu mak bapak tu penting.

A : hmm.. tapi kan, kenapa kita perlu minta restu pulak ek? kalau itu kan jodoh, Allah yang tentukan. mak bapak xleh lah tak restu pulak. bukan ke looks like khurafat lak bila xrestu, xbahagia. itu kan jodoh kita.

B : kita perlu lah minta restu. nanti bila kahwin rasa macam serba salah je hidup. mak bapak benci dgn kita. xnak lah macam tu kan. sbb tu kena minta restu dulu.

A : emm...

perghhhh bunyi macam si A tu serius gila jantan sampai fikir yang restu ibu bapa tu xpenting. awwww menusuk-nusuk jantung aku ni. tak pernah lagi weh aku dengar orang berkata begitu. aiiii aku pulak yang emo. rasa macam nak menyelah je bila diorang berborak. serius aku deny kata2 si A tu. kalau jodoh xkemana weh. tapi redha ibu bapa tu penting. bukankah redha Allah itu terletak pada keredhaan ibu bapa?

aaiiiii naik seram pulak aku dengar diorang borak2 pasal ni. bakal mak mertua aku terima aku x nanti. hahahaha...


p/s: kalau salah tolong jolokkan. ehhhhh tolong tunjukkan...aiiii tersilap pulekkk....

20 comments:

alinac lover said...

a,a ka..nak kawen kena da restu

yong wisau ler..mak mertua terima yong ke idok nnti ni.huhu...tkut~

ieka darlink said...

hehe. pelik2 je pikiran orang sekarang. kita kene la mintak restu parents. sebab dorang tau ape yang terbaik buat kita kan.

Fariq said...

hai.. mak mertua u ni sentiase setuju je.. kehkeh..

betul la. kalo mak bpk tak redha.. Allah pun sama la.. mcm ayat kat atas tu.. malas nak paste balik..hehe

tomato said...

haishh ! restu mmg penting ! ramai x hapy kan bile mak bapak tak restu .. tapi x semua lah..

ferra ferro said...

haha , mak bapak tak restu sbb diorang ade instinct kuat kat jodoh anak die .. and ofcos la nak yg terbaik . =)

garfield88_aini said...

btul tu...restu mak ayah tu penting... nnt xbahagia...

Hidaya Sarbini said...

agak la... pndai gila CIK A tue siap kata khurafat lagi.. cikgu agama mane ajak dia.. (emo gak nie) huhuhu

ateekaamer said...

dia lupeeeee redha Allah terletak kat redha ibu bapa. meh sini aku sekolahkan balik ni.

pipoq said...

zaman sekarang ni susah sikit owh nak kawin..tapi kalo bebetul nak kawin, nak menjadi pasangan hidup, kene brani la..ada mak bapak yang lebih nak tengok keikhlasan bakal menantu tu..kalo nak tunggu duit cukup, ntah bila baru nak cukup..

dari pengalaman aku sendiri la, pertama kali aku berkapel ngan wifey aku, memula sekali sebelum aku memanjangkan hubungan berkapel tu aku berkenalan ngan mak bapak dia..siap jumpa lagi tu mintak izin dan bagitau hasrat di hati..hehehe..
masa tu aku bukan banyak duit pun boleh terus nak pinang anak diorang..juz menunjukkan keikhlasan hati je..dan aku tak pernah miss berhubungan ngan mak bapak wifey aku ni sampai la kitorang jadi suami isteri..bagus tak aku ? hahahaha..restu mak bapak ni kene dua dua belah pihak baru la aman..

kalo ko ada boipren nanti, ko suruh boipren ko jumpa mak bapak ko..kalo dia bebetul serius, mesti dia sanggup jumpa punya..kalo jenis yang kekonon malu la apa la [banyak alasan] tu yang boleh sesenang hati kalo nak tinggalkan gelpren tu..

touya said...

Bergantung juga , sebab kalau mak bapak tak restu kerana kurang agama memang betul .

Tapi cuba klu mak bapak tak restu hanya sebab dia di kalangan orang susah sedangkan diorang orang berada . Tetapi calon tu tinggi agama ?

http://touyakaruma.com/blog/

Uncle Osa said...

betul2..
tapi...restu ibu bapa tulah antara benda yg menentukan kita ada jodoh dgn si dia atau x... kalau makbapak kita x restu, maybe itu tandanya kita x de jodoh dgn dia..

muka oreng said...

macam-macam budak zaman skang. byk songehnya. budak skang tak fikir jauh. main ikut nafsu je. taknak minta restu ibu bapak,last2 ibu bapa juga yg tanggung duit kahwin. apa raa. takpun, kalau jadi susah apa2, bertepek dengan ibubapa juga. mcm tu la salu jadinya..sebab tu boleh terlepas ke lombok beramai-ramai dulu tu. suka ketepikan ibubapa. cpt lupa diri budak2 skang. membebel pulak aku..sorry

Bobo said...

hahaha..kepoh btol dgr perbualan org lain...;-)

alaaa...mmg laa kena minx restu ibu bapa dulu...dorg yg besar kan korg...dr sejak ko lahir smpi dah besar pndi jln & pndi pkir lg...dorg mst laa nak yg terbaik utk anak2 mereka...*ckp cam ada pengalaman plak...haha

anak uncle azhar said...

kadangkadang bila cinta da membutakan mata jiwa ni payah, benda-benda restu ni diambil enteng bagai, haihh
kita kan orang melayu gitu, adat kena mau jaga :P

AesyaZealous said...

@alinac loverinsyaAllah diterima.aminnn

AesyaZealous said...

@ieka darlinkbetul2.. kena minta restu dulu kan

AesyaZealous said...

@Fariqbetul tu fariq kan. i setuju gak 105% hehehe

AesyaZealous said...

@Hidaya Sarbiniagak laa..jangan sekali die same sekolah dgn aku sudahhh..hahaha

AesyaZealous said...

@pipoqsweet ah pipoq! moga berbahagia korang berdua!!! awww...

AesyaZealous said...

@muka orengkeh3..xpe..blog aku mmg tempat membebel..jgn risau..aku akan bace punye!!

 

Copyright © 2013 | Aesya Zealous | by Cik Bulat